پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00018:26 - 1400/05/10

«مشهد» به سختی نفس می‌کشد/ واقعاً چه برنامه‌ای برای عاشورا و تاسوعا دارید؟!

کلیپ‌هایی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد ظرفیت بیمارستان‌های این شهر به راستی پر شده و دیگر حتی یک تخت خالی در کار نیست. در این فیلم‌های کوتاه، حیاط بیمارستان امام رضا (ع) در مشهد مملو از بیمارانی است که روی چمن‌ها یا در کنار سکوها نشسته‌اند و از نفس تنگی رنج می‌کشند.

کارگر آنلاین | وضعیت کلانشهر مشهد از قرمزی گذشته و چندین روز است که دیگر کاملاً سیاه شده است.

کلیپ‌هایی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد ظرفیت بیمارستان‌های این شهر به راستی پر شده و دیگر حتی یک تخت خالی در کار نیست. در این فیلم‌های کوتاه، حیاط بیمارستان امام رضا (ع) در مشهد مملو از بیمارانی است که روی چمن‌ها یا در کنار سکوها نشسته‌اند و از نفس تنگی رنج می‌کشند.

گرچه احتمال دارد مسئولان وزارت بهداشت این کلیپ‌ها را تکذیب کنند یا بگویند اوضاع به این وخیمی هم نیست یا اینکه ادعا کنند همه چیز تحت کنترل است و انشالله به خیر می‌گذرد اما واقعیت‌های عینی و ملموس، حکایت از یک بحران بسیار شدید در مشهد مقدس دارند.

در عین حال، فایل‌های صوتی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن مسئولان شهری مشهد از رئیس جمهور منتخب درخواست دارند به وضعیت سیاه کرونایی این شهر رسیدگی شود والا یک فاجعه ملی در راه خواهد بود.

حرف‌ها و نگرانی‌های مردم

فارغ از اصالت این فایل ها، اگر پای صحبت‌های مردم این شهر بشینیم واقعیت‌ها بیشتر مشخص می‌شود. ما به سراغ تنی چند از ساکنان مشهد رفتیم تا حال و هوای این روزهای شهر مشخص شود.

یک مغازه دارِ ساکن بلوار امامت مشهد در رابطه با وضعیت این روزهای شهر می‌گوید: در شرایطی که به چشم می‌بینیم آمار مبتلایان بالا رفته، هیچ محدودیتی در کار نیست. حتی در واکسن زدن به مردم هیچ عجله‌ای ندارند. این روزها در هر خانواده‌ای یک مبتلا به کرونا پیدا می‌شود. جالب این است که در محله‌ای که ما کاسبی می‌کنیم زوار به وفور یافت می‌شوند و مشتریانی از شهرهای مختلف داریم، از جنوب خراسان و سیستان و بلوچستان گرفته تا آذربایجان!

این مغازه دار مشهدی می‌گوید: مسافران بدون دغدغه و خرسند به مشهد می‌آیند انگار وضعیت کاملاً عادی است! جلویشان را نمی‌گیرند و هتل‌ها و مسافرخانه ها باز است. این وضعیت منجر به بیماری ساکنان خود شهر هم می‌شود. باید فکری کنند!

یک پرستار که نمی‌خواهد نامش در این گزارش آورده شود، تایید می‌کند که مدتی است آمار مراجعان سرپایی و بستری در مشهد بالا رفته و دیگر تخت خالی در بیمارستان‌های این شهر وجود ندارد، ضمن اینکه در زمینه امکانات و تجهیزات پزشکی نیز کمبود هست.

در حالی همه راه‌ها به مشهد باز است و هتل‌ها بدون محدودیت مسافران و زوار را پذیرش می‌کنند که این شهر به وضعیت سیاه کرونا رسیده است. اعیاد مذهبی گذشته موج مسافرت به این شهر مقدس را افزایش داده و در عین حال، در پیش رو بودن محرم و عزاداری های عاشورا و تاسوعا، موجب نگرانی بیشتر شده است.

در شرایطی که اکثریت قریب به اتفاق مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب، بارها اعلام کرده‌اند وقتی پای جان در میان است شایسته نیست که مراسم برگزار شود و می‌توان این مراسم را از خانه و راه دور برگزار کرد، سوال اینجاست که چرا در اعیاد مذهبی پیشین و همین امروز که در آستانه محرم قرار داریم، جاده‌های منتهی به مشهد باز است و هتل‌های این شهر راحت مسافر پذیرش می‌کنند؟!

سوالات بسیار: چرا هتل‌ها باز است؟!

مردم این شهر با نگرانی می‌پرسند چه برنامه‌ای برای عاشورا و تاسوعا در کار است و آیا واقعاً نمی‌توان از امکانات انبوه فضای مجازی برای برگزاری مراسم عزاداری سید الشهدا (ع) استفاده کرد؟ تشیع و اسلام به محرم و صفر زنده است اما آیا از «جان آدم ها» عزیزتر هم داریم؟ اگر دربیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهر مشهد، دیگر ظرفیتی برای پذیرش بیماران بیشتر نمانده، هر نوع برگزاری بدون ملاحظه‌ی مراسم عزاداری در عاشورا و تاسوعای حسینی، می‌تواند منجر به یک فاجعه شود.

به گفته پرستار مشهدی، بیمارانی که در این روزها به بیمارستان‌های مشهد مراجعه می‌کنند، از شهرهای مختلف هستند؛ برای زیارت به مشهد آمده‌اند و به کرونا مبتلا شده اند. اینها می‌توانند ناقلان ویروس برای سراسر کشور باشند و به تشدید موج سنگین کرونا ناخواسته کمک کنند.

همه رسانه ها به صراحت اعلام کرده اند «خراسان رضوی با کمبود داروهای کرونا روبروست.» کافیست به صحبت‌های رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد توجه کنیم. او دهم مرداد در گفتگو با ایلنا اظهار داشته «وضعیت مشهد از سیاه هم سیاه‌تر است!»

خادمی با اشاره به نزدیک شدن ماه محرم و مراسم‌های عزاداری گفته است: منطقی این است که مراسم‌ها برگزار نشود، باید این موج بگذرد تا ببینیم که با ما چه می‌کند. اگر واکسیناسیون انجام شود ایمنی خوبی هم برقرار خواهد شد، اگر واکسیناسیون به حد قابل قبول برسد و تا زیر ۴۰ سال هم واکسینه شوند، آن وقت می‌شود مراسم برگزار شود.

وی ادامه داد: بعد از این که موج فروکش کند، موج ابتلا در کودکان شروع می‌شود، چون کودکان معمولا بعد از موج کرونا با درگیری‌های قلبی به ما مراجعه می‌کنند، البته الان هم ما مراجعه کودکان داریم، چندین بستری داریم، آی‌سی‌یو مخصوص کودکان هم داریم و بخش‌های کرونای بیمارستان کامل پر است.

یادمان نرفته حدود یکسال پیشتر در بحران ویروس چینی کرونا که به نسبت از دلتای هندی ضعیف‌تر بود و شاهد چنین موج سنگینی از ابتلا و مرگ و میر نبودیم، برای مدتی همه هتل‌ها و زایرسراها در مشهد مقدس تعطیل بودند. حالا که دلتای مرگبار آمده چرا همه جا باز است و هتل‌های مشهد تا ۶۰ درصد ظرفیت خود مسافر دارند؟!

این روزها چهره ی «مشهد مقدس» به راستی سیاه است و به سختی نفس می‌کشد. ساکنان نگران این شهر با اندوه بسیار می‌پرسند: واقعاً چه برنامه‌ای برای محرم و عاشورا و تاسوعا دارند، بازهم مرگ و میر بیشتر؟!

منبع: نجوا خبر
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین